Na čo slúžia televízne politické debaty?

Autor: Jakub Kapuš | 11.12.2018 o 12:00 | Karma článku: 4,21 | Prečítané:  1610x

Opakuje sa to každú nedeľu. Rodiny si sadnú k obedu a niekto zapne televízor. A už to začne. Okolo stola sedia politici, medzi nimi moderátor.

No neprišli sa rozprávať s ním, ale so svojimi voličmi. Rozhovor a odpovede moderátorovi iba predstierajú, nepovažujú ho za nebezpečenstvo, niekoho, kto ich môže ohroziť nepríjemnými otázkami a teda môžu prísť nepripravení, pretože cieľom diskusie nie je hovoriť o konkrétnych opatreniach, ale vynadať pred všetkými svojmu spoludiskutujúcemu.

Robia to takmer všetky televízne a rozhlasové stanice a všade je to isté. Hovoria tomu" hrať nejakú pesničku." Napríklad, tento víkend hráme pesničku Marakéš, alebo pesničku "meno nášho kandidáta oznámime až vo februári." A všetci počúvame, aj moderátor počúva a nechávame sa vťahovať do marketingu, naučených fráz a  spojení, odpovedí bez obsahu, pretože o obsah v politickej debate na Slovensku už dávnejšie nejde. Ide o mediálny zásah, lajky, viditeľnosť a reflektory.

Lenže na Slovensku žijú ľudia. Ľudia čo chodia do práce, platia dane, ľudia, ktorých babičky sa starajú o Rakúšanov a muži, čo chodia na fušky do Čiech. Oni nepotrebujú riešenia, nepotrebujú politické divadlo o tom, kto sa lepšie naučil vety od poradcov, kto používa aké kľúčové slová. Potrebujú poznať obsah. Obsah toho, čo pre Slovensko robia ľudia, ktorých si zvolili.  Zaujímajú ich normálne, obyčajné veci. Ako aj mňa. Chcem vedieť, prečo je financovanie vedy a výskumu jedným z najhorších medzi rozvinutými krajinami, prečo nemáme ukončenú transformáciu SAV, prečo sú príbehy o peniazoch pre Spartak Trnava zaujímavejšie ako investície do výskumu.

Na väčšinu z týchto otázok nedostanem odpoveď, nedozviem sa, či vznikne ekvivalent fondu pre  umenie aj pre vedu, ktorý podporí ľudí, čo nie len že vytvárajú pracovné miesta, ale aj modernizujú krajinu a ťahajú mzdy hore. Nedozviem sa, kedy sa Slovensko oslobodí od tém typu, kto mal aký snem a čo sa tam povedalo, pretože to nás, normálnych ľudí, nezaujíma.

Chceme vedieť, či má na Slovensku niekto plán na najbližších desať rokov, či vieme, ako má vyzerať naša ekonomika napríklad v čase, keď sa automobilky, ako to už ohlásil Wolkswagen odpoja od ropy, prečo nemáme rýchlovlak do Košíc, no chválime sa rakúskym spojom do Zurichu. Od týchto odpovedí sa odvíja naša budúcnosť a predstavujú záväzok politikov voči voličom. Keby sme to brali vážne, ľudia ktorí sľubovali diaľnicu do Košíc v 2010 by sa už nikdy nemohli uchádzať ani len o miesto vrátnika.

Marketingová politika tieto odpovede neprinesie, slúži iba na vytváranie komunikačnej vaty, preto by bolo možno dobré, aby televízie zvážili, či má zmysel púšťať v nedeľu do rodín exhibicionistické hádky namiesto dobrého filmu. A politici by sa mali zamyslieť, aký význam okrem toho, že dodávajú muníciu na memečká, majú ich akože odpovede, ktorými dokážu celé hodiny odpovedať na nič.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico ešte neprišiel, kandidáti na otázky často odpovedajú nepriamo

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na ústavných sudcov.

DOMOV

Kosíka uniesli v Mali, pár hodín pred tým sa ohlásil SME

Ozbrojenci uniesli bývalého siskára ešte minulý utorok.


Už ste čítali?