Jeho strana mala na úvahy a prípravu budúcnosti dvanásť rokov a skratkovito povedané, pripravila nás na výrobu dieselových áut, zorientovala slovenský priemysel na technológie minulého storočia, udržiavala ťažbu nekvalitného a predraženého uhlia a nedostavala infraštruktúru.
Smer dnes preto môže iba ťažko hovoriť o budúcnosti, keďže uvažovanie a maniere jej predstaviteľov pochádzajú z obdobia, ktoré nemá s modernizáciou Slovenska nič spoločné. Pellegrini a jeho kolegovia prepásli obdobie, keď mohli pre krajinu urobiť viac, keď sme mohli v rámci V4 vybudovať vysokorýchlostné vlaky, vedecké a vývojové centra, keď bola príležitosť počas pokrízového oživovania ekonomiky získať financie na veľké modernizačné projekty. Poľsko to urobilo, za obdobie 2014-2017 postavili vyše 700 km nových diaľnic a zmodernizovali svoje vlaky. Vďaka investíciám do infraštruktúry zaznamenali rekordný nárast HDP a priamych investícii do hospodárstva, čo sa premietlo v rapídnom raste platov a kúpyschopnosti obyvateľstva.
Slovensko malo podobné predpoklady, no namiesto toho, aby sme sa aspoň raz, okrem novoročnej vety premiéra zamysleli, akú chceme krajinu o 20, alebo 30 rokov, sme neurobili nič. Preto dnes vďaka Smeru nevieme, ako sme pripravení, a či vôbec, na dôsledky klimatickej zmeny. Nevieme, čo bude prechod na elektromobilitu znamenať pre slovenské hospodárstvo a kde bude Slovenská republika vo výskume a vývoji, keďže peniaze určené na vedu drzo rozkráda SNS, ktorej išlo vždy iba o budúcnosť jej členov.
Peter Pellegrini a jeho kolegovia už nemajú legitimitu hovoriť o budúcnosti Slovenska, mladí ľudia si ich s budúcnosťou nespájajú a túžia po ich prepade do minulosti. Pokazili čo sa dalo a pokazili to v krajine, ktorá mohla byť dnes, tridsať rokov po Novembri 89 výkladnou skriňou Európy. V priemysle s vysokou pridanou hodnotou, v informačných technológiách, v zelenom turizme a v hybridných technológiách s nízkou záťažou pre životné prostredie a pre zdravie Sloveniek a Slovákov.
Budúcnosť Slovenska sa preto už nespája s budúcnosťou Smeru, ale je podmienená tým, že v otázkach modernizácie a veľmi rýchlej modernizácie vznikne celospoločenská dohoda, ktorá sa bude dodržiavať pätnásť rokov, aby sme videli jej výsledky skôr, ako postavia Číňania na Mesiaci prvý hotel.